Werken in de horeca kan een geweldige ervaring zijn voor studenten. Het beidt de mogelijkheid om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, geld te verdienen en waardevolle werkervaring op te doen. Echte, net als in elke andere baan, kunnen er ook ongemakkelijke momenten optreden. In deze blog verkennen we enkele van de meest ongemakkelijke situaties dien studenten kunnen tegenkomen tijdens het werken in de horeca en hoe ze ermee om kunnen gaan.
1. VERWARRING OVER BESTELLINGEN
Soms kan het verwarrend zijn om alle bestellingen correct te onthouden, vooral tijdens drukke momenten. Het verkeerde drankje of verkeerd gerecht kan ongemakkelijk zijn. In dit geval is open communicatie altijd van groot belang. Het is belangrijk om je verontschuldiging altijd aan te bieden bij gasten om het probleem snel op te lossen. Raadpleeg indien nodig je leidinggevende, collega’s of de keuken om de juiste bestelling te achterhalen.
2. MORSEN EN KNOEIEN
Een van de meest voorkomende ongemakkelijke momenten is het morsen van drankjes of knoeien terwijl je serveert. Het kan gebeuren, vooral als je nog nieuw bent in de horeca. Het belangrijkste is om kalm te blijven en snel te handelen om de situatie op te lossen. Het is belangrijk om je te verontschuldigen bij de gast en hulp aan te bieden om het op te ruimen. Het tonen van verantwoordelijkheid en een positieve houding kan het ongemak verzachten.
3. ONBEKEND ZIJN MET HET MENU
Het kan zijn dat je niet alle details van het menu uit je hoofd kent als je net begint in de horeca. Gasten kunnen vragen stellen over ingrediënten of bereidingswijzen waar je geen antwoord op weet. In plaats van te raden, is het beter om eerlijk te zijn en te zeggen dat je het niet zeker weet. Bied daarom aan de gasten voor om het te vragen aan je collega of extra informatie te krijgen van de keuken of het barpersoneel.
4. VERGETEN VAN BESTELLINGEN
Het kan voorkomen dat je een bestelling vergeet of een gast te lang moet laten wachtten. Dit kan af en toe ongemakkelijk zijn, vooral als je het je realiseert wanneer de gasten erom vragen. Is dit geval is het belangrijk om altijd je excuses aan te bieden en onmiddellijk actie te ondernemen om de bestelling te plaatsen en ervoor te zorgen dat de gast snel wordt bediend.
5. LASTIGE KLANTEN
Jammer genoeg kunnen er altijd klanten zijn die onredelijk of lastig zijn. Het is belangrijk om professioneel te blijven en niet persoonlijk te reageren. Luister naar hun zorgen probeer ze te helpen oplossen. Schakel naar een leidinggevende in als je merkt dat je de situatie niet alleen aankunt.
Als student kan werken in de horeca leiden tot ongemakkelijke situaties. Verwarring over de bestelling, morsen en knoeien, onbekend zijn met het menu, vergeten van bestellingen en lastige klanten zijn slechts enkele van de uitdagingen die je kunt tegenkomen. Het belangrijkste is om kalm te blijven, verantwoordelijkheid te tonen en open te communiceren met zowel gasten als collega’s. het leren omgaan met deze situaties is een waardevolle les in professioneel gedrag en klantenservice, en zal je helpen groeien als een zelfverzekerde en competente horecamedewerker.
Ben je nog niet afgeschrikt en wil je graag een (bijbaan) in de horeca? Schrijf je dan in bij EXTRA.
Comments